Sesiapa yang teringin mengikuti training ESQ 165 lebih lanjut dari saya. Training ini boleh diikuti oleh kelas Profesional, dewasa, mahasiswa, remaja dan juga kanak2..

SHAHRIEN SHAHAR
014-7194165
(PUBLIC PROGRAM EXECUTIVE)

ESQ LEADERSHIP CENTER SDN BHD,
ACT CONSULTING & EDUCATION SDN BHD
E-602, EAST WING BLOCK, METROPOLITAN SQ,
NO. 2, JALAN PJU 8/1, DAMANSARA PERDANA,
47820 PETALING JAYA, SELANGOR DARUL EHSAN
03 - 77251651 / 03 - 77281650
Saya juga seorang Perawat Rawatan Islam Benteng mukmin Sg.Buloh & Jurubekam Profesional
014-2399365 / 014-7194165

Monday, November 17, 2014

Hidup Umpama Mendaki Gunung

"Kenapa yea, ada sebahagian orang banyak sungguh cabaran dan rintangannya dalam hidup? satu demi satu ujian datang. apakah itu tanda Allah tidak redha?"


Tahu tak, bagaimana keadaan orang yang mendaki gunung? 



Orang yang mendaki gunung, semakin jauh dan tinggi pendakiannya semakin nipis udara yang berada di sekelilingnya. Kian sukar juga laluan yang perlu ditempuh, tanah yang tidak rata, curam dan sebagainya. Ketika ini, teknik dan peralatan yang tertentu diperlukan bagi membantunya sampai ke puncak. Walaupun sulit untuk sampai ke tempat paling tinggi, namun apabila berhasil melakukannya, 'rasa' yang hadir ketika itu tidak dapat dialami oleh orang-orang yang tidak mendaki. Di puncak gunung, ada pemandangan yang membuatkan perjalanan yang sukar itu begitu berbaloi sekali.

Begitulah analogi hidup ini dalam mencapai keredhaan Allah... 

Banyaknya ujian bukan tanda Allah tidak redha, tetapi itu adalah laluan bagi seseorang untuk menjadi lebih hampir kepada Allah. Kalau banyaknya rintangan dalam hidup itu menjadi tanda redha atau tidaknya Allah kepada seseorang, nabi-nabi termasuk Rasulullah s.a.w sendiri takkan diuji sebegitu hebat. 

Ujian yang dikenakan kepada para Nabi adalah lebih berat berbanding manusia biasa, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : 

"Sesungguhnya manusia yang menerima ujian yang paling berat adalah para nabi, kemudian orang yang mengikuti mereka, kemudian orang yang mengikuti mereka, dan kemudian orang yang mengikuti mereka." 
(Al Silsilatul al Sahihah, al Albani) 

Redha Allah pada hakikatnya terletak pada bagaimana kita bersungguh-sungguh untuk tetap mentaatiNya, memelihara suruhan dan menjauhi laranganNya dalam semua ikhtiar yang kita lakukan bagi menghadapi cabaran yang tiba. Sebagaimana orang yang mendaki gunung tadi. Semakin tinggi ke puncak, memang semakin sukar perjalanan yang perlu ditempuhinya, tetapi semakin hampir dia kepada keindahan yang tidak tergambarkan oleh mereka yang tidak mengalami pengalaman serupa, asal sahaja teknik dan peralatan yang diperlukan dimanfaatkan dengan betul. 

Sumber : Majalah I 

No comments: